Lehdistötiedote ja kuvia

JULKAISUVAPAA TIEDOTE 13.9.2022

Yhdessä! Tillsammans!

- Pohjoismainen elokuvatapahtuma Joensuussa tarjoaa elokuvia eri ikäisille lokakuun ensimmäisellä viikolla Kulttuuritehdas Siihtalassa. Teemana yhdessä elämisen taidot.

Kulttuuritehdas Siihtalassa järjestetään Yhdessä! Tillsammans! - pohjoismainen lasten- ja nuorten elokuvatapahtuma 1.-9.10.2022. Teemana on yhdessä elämisen taidot. Festareilla on päikkäri- ja kouluikäisille suunnattuja elokuvia, sekä viikonloppuohjelmaa perheille. Tapahtuman järjestää Teatteri-Traktorin lastenkulttuurikeskus ja Pohjois-Karjalan elokuvayhdistys yhdessä Joensuun Pohjola-Nordenin sekä valtakunnallisten Walhalla ry:n ja Svenska nu:n kanssa.

Ohjelmisto kokonaisuudessaan on pääsymaksuton ja suuntautuu arkipäivinä kouluille ja viikonloppuina perheille.

Festivaali pidetään samaan aikaan valtakunnallisen koulujen elokuvaviikon kanssa. Ohjelmistossa on pohjoismaisia elokuvia kaiken ikäisille. Pikku-Zlatan ja lempparieno, Busterin maailma, Peppi Pitkätossu seitsemällä merellä sekä dokumentti Tytöt, pidetään pallo sopivat kaikille. Alaluokille sopivia elokuvia ovat myös Pako rajan yli ja Cloudboy. Erityisesti yläluokille suunnattuja elokuvia ovat ohjelmistossa elokuvat Tiikerit ja Valhalla.

Perheille on tarjolla elokuvia kahden viikonlopun verran. Ruotsalainen Bamse ja tulivuorisaari, suomalainen Vinski ja näkymättömyyspulveri soveltuvat hyvin ihan pienemmillekin, samoin ruotsalainen Pikku-Zlatan ja lempparieno sekä 50-vuotta täyttävä Mikko Mallikas, jonka syntymäpäiviä vietetään kulttuuritehtaalla lauantaina 8.10. Tove Janssonin elämäkerrallinen elokuva Tove juhlistaa pohjoismaista lastenkulttuuria ja avaa ovea teatterin syyskauden näytelmälle Muumilaakson marraskuu joka saa uusintaensi-iltansa festivaalista seuraavalla viikolla.

Festivaaliviikon lisäksi kerran kuussa järjestettävät Lasten lauantait ovat koko perheen tapahtumia joihin on vapaa pääsy ja ne koostuivat työpajatoiminnasta ja elokuvista. Teatteri-Traktorin ja Pohjois-Karjalan elokuvayhdistyksen järjestämät Lasten lauantait ovat keränneet jo tuhansia lapsia ja aikuisia viettämään lauantaiaamuja lastenkulttuurin parissa.

Näytöksiin on vapaa pääsy, elokuvia tarjoavat järjestäjät yhdessä yhteistyökumppanien kanssa. Tapahtuman aikataulu löytyy osoitteesta  www.traktori.net

Annamme mielellämme haastatteluja ja tarkempia tietoja tapahtumasta. Lisäksi elokuvien kuvia saa käyttää jutussa.

Lisätietoja:

Teatteri-Traktori: